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La météo en Antarctique. Observer l’actuel - Prévoir l’avenir
12/05/2022 16:30
Avec Jean-Baptiste Madeleine (LMD-IPSL)
Face à l'anthropocène : quels regards adopter pour accompagner l'orientation et l'action ?
25/04/2022 17:30
Ce séminaire est organisé dans le cadre de Prof en Fac.
Comprendre le 6e rapport du GIEC - 3e volet
21/04/2022 18:00
Assistez à la restitution du rapport du groupe III du GIEC par Céline Guivarch, chercheuse impliquée dans sa rédaction.
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Grandes marées sur les astéroïdes de forme allongée : le cas de (216) Kleopatra
16/12/2025 11:30
Séminaire du LATMOS.
Photochemistry in planetary atmosphere of a temperate exoplanet: K2-18 b
09/12/2025 11:30
LATMOS seminar.
Dette et financement de la transition écologique
05/12/2025 14:00
Nouvelle séance du séminaire « Changement Climatique : Sciences, Sociétés, Politique » co-organisé par le Centre Alexandre Koyré et l’École Normale Supérieure (CERES).
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The ocean fine-scale circulation as revealed by high-resolution field observations and SWOT altimetry
02/12/2025 14:00
The surface of the ocean is filled with small vortices, fronts, meanders and filaments embedded within the larger-scale circulation. Described as the ocean ‘fine-scales’, they are suspected to affect the ocean circulation and the marine biome up to the climate scale by redistributing energy between scales and providing dynamical conduits connecting the ocean mixed layer to the interior. Yet, a fuller contemporary understanding of these processes, including accurate assessments of their impacts on the vertical transport and transfer of energy, has been lacking due to the scarcity of observations made at the required time-space scales.
In this work, we focus on the observation and characterization of ocean dynamics at high spatio-temporal scales in two different dynamical regions of the world ocean: the northwestern tropical Atlantic and the Agulhas Current Retroflection. This is undertaken using novel high-resolution observations from two different disconnected research experiments, including both in situ data collected by autonomous platforms and sea surface height measurements from the novel Surface Water and Ocean Topography (SWOT) satellite altimeter.
De l’étude des cirrus à l’action climatique : Faire progresser la modélisation et l’atténuation des traînées de condensation de l’aviation
02/12/2025 14:00
Les traînées linéaires blanches formées dans le sillage des avions sont des nuages de glace appelés contrails (traînées de condensation), qui peuvent avoir un impact significatif sur le climat. L’impact est comparable à celui du CO2 émis par l’aviation, mais est encore teinté de nombreuses incertitudes.
Dans cette thèse, j’ai travaillé à améliorer la représentation des cirrus (nuages de haute altitude dont les contrails tirent leurs propriétés) dans le modèle d’atmosphère LMDZ, en intégrant une nouvelle paramétrisation des cirrus et de leurs processus de formation et d’évolution. En utilisant cette paramétrisation, j’ai représenté et simulé l’impact des contrails sur le climat dans LMDZ, menant à une nouvelle estimation de l’impact global. J’ai également abordé la stratégie d’évitement des contrails, qui permet de réduire leur impact climatique sous deux angles: les métriques climatiques, qui permettent de comparer la contribution au changement climatique du CO2 et des contrails, et le risque d’endommager involontairement le climat et des techniques pour le minimiser.
From cirrus clouds to climate action: Advancing the modelling and mitigation of contrails from aviation
The white linear trails formed in the wake of aircraft are ice clouds called contrails (condensation trails), which can have a significant impact on the climate. The impact is comparable to that of CO2 emitted by aviation, but is still associated with many uncertainties.
In this thesis, I worked on improving the representation of cirrus clouds (high-altitude clouds from which contrails derive their properties) in the LMDZ atmospheric model by integrating a new parameterisation of cirrus clouds and their formation and evolution processes. Using this parameterisation, I represented and simulated the impact of contrails on the climate in LMDZ, leading to a new estimate of the global impact. I also addressed the contrail avoidance strategy, which reduces their climate impact from two angles: climate metrics, which allow us to compare the contribution of CO2 and contrails to climate change, and the risk of unintentionally damaging the climate, along with techniques to minimise this risk.
Oceanic infrasound as a tracer of middle atmosphere dynamics: evaluating atmospheric model performance and data assimilation for numerical weather prediction
25/11/2025 14:00
This thesis explores a new way to improve weather forecasts in the middle atmosphere (10-100 kilometers), where current models lack sufficient data. To this end, we use infrasound, low-frequency sound waves recorded worldwide by an international network of sensors. Infrasound can be considered as tracers of the atmospheric state through which they propagate. A method was developed to compare oceanic infrasound observations with numerical simulations. Based on this method, we present assessments of weather model performances, including during extreme atmospheric events. Finally, a data assimilation approach was implemented to correct atmospheric models using oceanic infrasound observations. First results of synthetic atmospheric state corrections are demonstrated.
Cette thèse explore une nouvelle manière d’améliorer les prévisions météorologiques dans la moyenne atmosphère (10-100 kilomètres), là où les modèles actuels manquent de données. Dans ce but, nous utilisons des infrasons, des ondes sonores basses fréquences, enregistrées partout sur Terre par un réseau international de capteurs. Les infrasons peuvent être vus comme des traceurs de l’état de l’atmosphère dans laquelle ils se propagent. Une méthode permettant de comparer des observations d’infrasons d’origine océanique à des simulations numériques a été développée. à partir de cette méthode, nous présentons des évaluations sur les performances des modèles météorologiques, notamment pendant des événements atmosphériques extrêmes. Enfin, une approche permettant de corriger les modèles d’atmosphère à partir d’observation d’infrasons océaniques a été implémentée à partir de méthodes d’assimilations de données. Des premiers résultats de correction d’états atmosphériques synthétiques sont présentés.